تبلیغات
شیراز ۱۴۰۰، شیراز پایتخت فرهنگی ایران
 
 
 
شیراز پایتخت فرهنگی ایران زمین

گزارشی به مناسبت سالروز شهادت خلبان دلاور عباس دوران : عبور از خط سرخ آتش با دوران عاشقی

نویسنده : امین | چاپ این صفحه | | تاریخ : 02:24 ب.ظ - یکشنبه 30 تیر 1392 |

رشادت های کم نظیر خلبان شهید عباس دوران در دوران جنگ تحمیلی بر کسی پوشیده نیست ، این خلبان دلاور و سرفراز اسلام با انجام 102 پرواز جنگی بارها و بارها آرایش جنگی دشمن بعثی را در هم شکست و خواب را از چشم دشمنان این مرز و بوم ربود.




به گزارش خبرنگار ایرنا ، حماسه سازی خلبان شهید عباس دوران در آستانه عملیات بیت المقدس نقش قابل توجهی در پیروزی لشگریان اسلام داشت ، در حالیکه در آن برهه از جنگ تحمیلی دشمن دست به تحرکات گسترده ای زده بود و مرتبا نیرو و تجهیزات به جبهه های جنوبی اعزام می کرد ، رشادت و پایمردی شهید دوران همه معادلات سیاسی و نظامی دوشمن را در هم ریخت.

در آن زمان از سوی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی تدبیری اندیشیده شد تا ضربه ای کاری به دشمن وارد شود ، بعد از کسب اطلاعات لازم و تهیه نقشه های پروازی، تصمیم بر این شد که در یک عملیات گسترده هوایی عقبه دشمن از جمله نفرات و تجهیزات آنها از ارتفاع بالا بمباران شدید شود.

29 تیرماه سال 1361 حدود ساعت 11 جلسه توجیهی پرواز برگزار شد که عباس دوران به عنوان لیدر دسته پروازی انتخاب شد و به همراه سرلشکر شهید یاسینی مسئول عملیات پایگاه همدان و سرتیپ شهید خضرایی فرمانده پایگاه، به همراه پنج خلبان دیگر در مورد چگونگی انجام عملیات صحبت کردند.

قرار بر این شد که سه فروند هواپیما تا لب مرز با هم پرواز کنند و وقتی به مرز رسیدند، یکی از هواپیماها برگردد و دو جنگنده دیگر با ارتفاع کم وارد خاک عراق شوند و حالت ایذایی ایجاد گردد .

توجیهات اصلی تمام شد و نام دسته پرواز منصور تعیین گردید ، در این هنگام خلبان های کابین های جلو و عقب، آخرین صحبت ها را با هم انجام دادند ، شهید دوران به ستوان کاظمیان کمک خود تاکید کرد که بیشتر حواسش به هواپیماهای دشمن باشد که به هواپیما حمله نکنند و اگر زمانی هواپیما دچار نقص فنی شد و نتوانستند به پروازشان ادامه دهند، به تنهایی خروج کند و منتظر خروج او نباشد و حق ندارد دکمه خروج اضطراری او را فشار دهد چون او قصد خروج اضطراری از هواپیما را ندارد و می خواهد به هر نحو ممکن ماموریت را ادامه دهد.

سحرگاه روز سی ام تیر ماه سال 1361 مصادف با 30 ماه رمضان ساعت 30/5 صبح، خلبانان بدون فوت وقت همگی به اتاق تجهیزات می روند و پس از تحویل گرفتن تجهیزات، به سمت جنگنده ها حرکت می کنند.

طولی نمی کشد که سه فروند فانتوم مسلح بر روی باند فرودگاه قرار می گیرند و در سکوت کامل رادیویی، با صدای غرشی سهمگین ثانیه هایی بعد در دل آسمان جای می گیرند.

قرار بر این بود که جنگنده ها از شرق شهر بغداد به سمت جنوب شرق این شهر حرکت کرده و سپس به سمت پالایشگاه الدوره که به شهر چسبیده بود رفته و آنجا را بمباران کرده و پس از ماموریت مستقیم به سمت ایران حرکت کنند تا مجبور نشوند گردشی داشته و مورد اصابت گلوله ضد هوایی قرار گیرند.

همه چیز بخوبی پیش می رفت هواپیماها جاده بغداد - بصره را رها کرده و به سمت شمال شرقی گردش می کنند. ساعت شش و ده دقیقه جنگنده ها در آسمان حومه بغداد قرار داشتند.

هوا هنوز تاریک بود، ولی ناگهان در ده مایلی جنوب شرقی بغداد انگار شهر چراغانی شده بود، دو خط دیوار آتش پدافند جلوی جنگنده ها درست شده بود ، خلبانان دیوار آتش اول را رد می کنند.

جنگنده ها دیوار آتش دوم را هم رد کردند، دکل های پالایشگاه نمایان شده بود پدافند قدرتمند چهارلول پنجاه و هفت میلی متری دقیقا به سمت هواپیمای شماره یک آتش می گشود.

سرانجام با تمام مشکلات هواپیماها بر روی پالایشگاه می رسند و تمامی بمب های خود را بر روی پالایشگاه فرو می ریزند ، کاظمیان بعد از عبور از روی پالایشگاه به عقب برمی گردد تا ببیند که چند بمب به هدف اصابت کرده که متوجه می شود دم هواپیما تا نزدیکی کابین عقب آتش گرفته است ، لرزش خفیفی در هواپیما ایجاد شده بود هواپیما به شدت در حال سوختن بود و خلبانان باید هرچه سریع تر هواپیما را ترک می کردند.

با توجه به حجم بالای پدافند دشمن امکان برگشت برای آنها نیست در همین هنگام کاظمیان به دوران اطلاع می دهد که هواپیما دیگر قابل کنترل نیست و خود را آماده خروج اضطراری کند.

کاظمیان دست خود را بر روی دستگیره صندلی پران دو نفره قرار می دهد که ناگهان دوران که آمادگی کمک خود را برای خروج از هواپیما شنیده بود، دکمه صندلی پران کابین عقب را فشار می دهد و کاظمیان با سرعت به سمت بالا پرتاب می شود.

هواپیمای دوران به شدت در آتش می سوخت و تقریبا تعادل خود را از دست داده بود دوران در آخرین دقایق، هواپیما را به سمت هتل محل برگزاری اجلاس برده و هواپیما را در حالی که خود در آن قرار داشت، به آن جا می کوبد و جان خود را فدای آرمان های والای خویش می کند.

بدین ترتیب فرمانده دسته پروازی منصور هرگز پرواز خود را پایان نداد دوران که در بین خلبانان شکاری بالاترین رکورد عملیات های برون مرزی را دارا بود، داوطلبانه در این ماموریت شرکت و جان خود را فدای آرمان های میهن اسلامی کرد.

با انجام این عملیات غرورآفرین و شهادت طلبانه، بخش وسیعی از پالایشگاه الدوره بغداد منهدم شده و دود و شعله های آتش ناشی از این بمباران، ساعت های متمادی آسمان بغداد را پوشانده بود.

رسانه های خبری جهان، شرح حمله هوایی جنگنده های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را به پالایشگاه الدوره بغداد به تفضیل به گزارش کشیدند.

دود سیاهی که از پالایشگاه برمی خاست، رویای صدام را برهم ریخت و تمام ترفندهای تبلیغاتی او را در مقابل چشمان وحشت زده خبرنگاران خارجی مستقر در هتل های بغداد نقش برآب کرد.

شهید دوران اگر چه اجازه ترک هواپیما را به همرزم خلبانش ستوانیکم منصور کاظمیان در عقب کابین داد، اما خود به رغم این که می توانست با استفاده از چتر نجات سالم فرود آید، صاعقه وار خود و هواپیمایش را بر متجاوزان کوبید و بدین ترتیب مانع از برگزاری اجلاس سران غیر متعهد ها به ریاست صدام در بغداد شد.

پیکر مطهر این شهید سرافراز بیست سال بعد در سال 1381 به ایران بازگشت و در 10 مرداد 1381 در شیراز به خاک سپرده شد.



دسته بندی : بزرگان و مشاهیر پارس ,
 

آخرین مطالب

» پروژه ( دوشنبه 4 مرداد 1395 )
» همزمان با چهارمین سالگرد شروع فعالیت شیراز۱۴۰۰، رونمایی از قالب جدید سایت و رسیدن آمار بازدید به ۲ میلیون نفر ( پنجشنبه 3 مرداد 1392 )
» عکاس شیراز۱۴۰۰ برندهٔ جایزه نفر دوم مسابقه عکاسی «ایران از نگاه شما» ( سه شنبه 1 مرداد 1392 )
» مجتمع ورزشی - تفریحی قدوسی ( سه شنبه 1 مرداد 1392 )
» آغاز عملیات اجرایی پارک ۶۰ هکتاری کوشک میدان ( سه شنبه 1 مرداد 1392 )
» دستاوردی دیگر از سازمان فضای سبز شهرداری شیراز: خشک شدن درختان خیابان های منوچهری و وصال ( سه شنبه 1 مرداد 1392 )
» آتش سوزی در کوه بمـــو ( دوشنبه 31 تیر 1392 )
» پل طبقاتی معالی آباد نماد توانمندی فنی – مهندسی شهر شیراز ( دوشنبه 31 تیر 1392 )
» پروژه های هدف ۹۶ شهرداری شیراز، چهره این شهر را متحول می كند ( دوشنبه 31 تیر 1392 )
» ویدئو : حماسه دوران (معرفی سرلشکرخلبان شهید عباس دوران در ۳۱ سالروز شهادتش) ( یکشنبه 30 تیر 1392 )
» گزارشی به مناسبت سالروز شهادت خلبان دلاور عباس دوران : عبور از خط سرخ آتش با دوران عاشقی ( یکشنبه 30 تیر 1392 )
» نگاهی بی طرفانه به وضعیت کنونی شیراز، از جهش عمرانی تا ضعف فرهنگ شهروندی ( جمعه 28 تیر 1392 )
» مجموعه ورزشی - تفریحی ضلع جنوبی پارک جنت ( پنجشنبه 27 تیر 1392 )
» گفت و گویی دوستانه با استاد امیر باقری، نقاش هنرمند شهرمان ( پنجشنبه 27 تیر 1392 )
» مروری کامل بر پروژه های عمرانی شیراز، قسمت اول : معرفی کلیه پروژه ها، از ابتدا تا آینده ( سه شنبه 25 تیر 1392 )
» واگذاری بخش دیگری از معادن شرق فارس به کرمان! آقایان مسئول از خواب بیدار شوید ( سه شنبه 25 تیر 1392 )
» راه حلی مناسب برای ساماندهی دستفروشان مواد غذایی ( دوشنبه 24 تیر 1392 )
» ویدئو : ایران ۳-۰ آلمان(لیگ جهانی والیبال) // بازی باشکوه شیران ایران ( شنبه 22 تیر 1392 )
» نمایش وعده های بی سرانجام مسئولان در کنار پیاده رو بلوار زند ( شنبه 22 تیر 1392 )
» با ادامه بی توجهی ها، خشک شدن باغ دوهکتاری در بلوار زند ( شنبه 22 تیر 1392 )