تبلیغات
شیراز ۱۴۰۰، شیراز پایتخت فرهنگی ایران
 
 
 
شیراز پایتخت فرهنگی ایران زمین

تقاطع وحدت و داستان کی بود کی بود من نبودم!

نویسنده : امین | چاپ این صفحه | | تاریخ : 02:57 ب.ظ - چهارشنبه 19 تیر 1392 |

الا بعداز گذشت هفت هشت‌سال، پروژه به رنگ سیاه آسفالت رسیده و دو لوپ اصلی حذف شده و شكل فیزیكی به‌هم خورده و مشخص نیست كه بعد از آنكه روزی افتتاح شد، آن كارآیی را داشته باشد یا نه، اما هنوز هم معلوم نیست چرا اجرای یك تقاطع غیرهمسطح بعد از آغاز عملیات اجرایی بیش از هفت سال مردم را عاصی كرد.به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، یكی از راهكارهای مورد استفاده مدیران دستگاه‌های مختلف هنگامی كه مورد پرسش قرار می‌گیرند، پاس دادن توپ مسئولیت به زمین یك‌دیگر است، اینكه علت تاخیر در اجرای یك پروژه، تعلل چه كسی است و جالب اینكه در نهایت توپ تقصیرات در زمین مردم، می‌نشیند!



پروژه‌های معطل مانده، نیمه‌كاره، كلنگ‌خورده و نخورده را می‌توان در همه شهرها سراغ گرفت، مانند شش پروژه تقاطع غیرهمسطحی كه استاندار دولت نهم در فارس كلنگش را به زمین زد و رفت و ضرر كنندگان اصلی در اجرایی و تكمیل نشدن این پروژه‌ها بعد از هفت سال، مردم شهر شیراز هستند و مسافرانی كه از كمربندی این شهر عبور می‌كنند.

طی سال‌ها اخیر هر بار از مدیركل راه و شهرسازی امروز و مسكن و شهرسازی دیروز به‌عنوان متولی اجرا، در مورد این پروژه‌ها سئوال شد، توپ تملكی ساخت و به زمین شهرداری انداخت و هر وقت از شهردار وقت پرسش شد، همان توپ را به زمین مجری طرح شوت كرد.

این‌بار اما در یك بازدید، موقعیتی فراهم شد تا مدیركل راه و شهرسازی فارس و شهردار شیراز، رودر روی هم، پاسخگوی یك سئوال باشند، سئوالی چندباره پرسیده شده و جواب‌هایی كه این‌بار تنها شهردار آن را تكرار كرد.

مدیر كل راه و شهرسازی استان فارس در پاسخ به این سئوال كه چرا هفت سال و اندی از اجرایی شدن تقاطع وحدت می‌گذرد و هنوز این پروژه كامل نیست، گفت: مشكل اصلی این پروژه، بحث تملك بود، یك معارض متاسفانه بیش از هشت ماه كار را با تعطیلی و توقف مواجه كرد.هوشنگ عشایری اضافه كرد: درنهایت مجبور به پرداخت یك میلیارد و 700 میلیون تومان به معارض شدیم!

شهردار شیراز در پاسخ به این سئوال ایسنا كه دوسال قبل شهرداری مدعی بود كار تملك پروژه یاد شده، كامل انجام شده است، پس ادعای راه و شهرسازی چیست؟ گفت: آنچه مربوط به تملك اراضی قانونی و سنددار این پروژه بوده، شهرداری انجام داده است.علی‌رضا پاك‌فطرت تاكید كرد: اصولا اگر زمان اجرایی شدن هر پروژه‌ای بیش از حد طولانی شد و پروژه روی زمین ماند، عده‌ای سودجود هستند كه مدعی مالكیت می‌شوند.

پاك‌فطرت با بیان اینكه شهرداری هم‌اكنون هم اگر كسی با سند و مدرك ادعایی را مطرح كند، حاضر است كه كار را قانونی جلو ببرد اما اینكه جایی سال 53 و 54 زیر آسفالت رفته و جاده شده، حالا كسی می‌آید و ادعای زوری می‌كند،‌ قانون به ما اجازه نمی‌دهد پول مردم را به یك ادعای بی‌اساس بدهیم.

مدیر كل راه و شهرسازی با تصریح اینكه پیمانكار این پروژه ضعف و كاهلی نداشته است، گفت: این پروژه مراحل نهایی را طی می‌كند و تا 20 روز آینده، امیدواریم به بهره‌برداری برسد.عشایری در عین‌حال گفت: متاسفانه همان معارض به همراه دوستانش، یك بخش از مسیر را هم آزاد نكردند و ما مجبور شدیم در طراحی تغییراتی داده و با حذف یك لوپ و اجرا در قالب یك دوربرگردان،‌ كار را تمام كنیم.وی تصریح كرد: در آینده اگر بحث تملك این بخش حل شد، امكان اجرای این لوپ هم وجود دارد.

مدیر كل راه و شهرسازی با تاكید براینكه توافق‌های انجام شده در خصوص این پروژه به زمان قبل از مدیریت وی و شهردار فعلی شیراز باز می‌گردد، تاكید كرد: این توافق به‌نظر می‌رسد توافق خوبی نبوده كه شهرداری تملك و راه و شهرسازی اجرا كند، حتی اگر در توافق جای دستگاه‌ها تغییر هم می‌كرد، تفاوتی نداشت، موضوع نوع توافق است.عشایری گفت: این تجربه‌ای بود كه باعث شد در فعالیت‌های مشاركتی بعدی، مانند تقاطع جوادیه، به گونه‌ای دیگر با شهرداری محترم تفاهم كنیم كه قطعا بهتر خواهد بود.

شهردار شیراز نیز با تایید نظر مدیر كل راه و شهرسازی فارس گفت: توجه داشته باشید كه در زمان استانداری مهندس رضازاده، توافق برای احداث هفت تقاطع غیرهمسطح در مسیر كمربندی شیراز انجام شد كه تنها سه تقاطع آن اجرایی شد و هنوز هم در همین سه‌تا مانده‌ایم.پاك‌فطرت گفت: نمی‌دانم، آقای استاندار فارس می‌گوید شهردار به من مراجعه نكرد، شاید بهتر بود ایشان هم عملیات اجرایی چهار تقاطع باقی‌مانده را شروع می‌كردند، نمی‌دانم چه نیازی به مراجعه شهردار به ایشان است؟

شهردار شیراز در عین‌حال تاكید كرد: همانگونه كه مهندس عشایری عنوان فرمودند، باید توافق به شكل دیگری انجام می‌شد، مثلا اجرای كامل صفر تا صد تعدادی از تقاطع‌ها به شهرداری و تعدادی به دولت سپرده و رقابتی ایجاد می‌شد در طراحی، احداث.وی در عین حال گفت: من پیشنهاد می‌دهم الآن هم راه و شهرسازی تا هرجای كار را كه می‌تواند جلو ببرد، مابقی را به شهرداری واگذار كند، زیرا بخشی از امور مانند زیباسازی و ایمن‌سازی برای تردد و كلا پروژه‌های درون‌شهری دارای شاخص‌هایی است كه شاید چندان با تخصص و نوع فعالیت دوستان در راه و شهرسازی تناسب نداشته باشد.

شهردار شیراز گفت: امروز در ارتباط با پروژه‌هایی نظیر تقاطع وحدت، ضرركننده اصلی مردم و نفع كننده اصلی آن سودجویانی هستند كه از آب گل‌آلود ماهی گرفته و بلعیده‌اند.پاك‌فطرت گفت: امروز شاید یكی از وظایف رسانه‌ها، پیگیری اجرایی شدن چهارتقاطع غیرهمسطح باقی‌مانده‌ای است كه قرار بود در كمربندی اجرا شود، اگرنه سه تقاطع اجرایی شده دیر یا زود به بهره‌برداری می‌رسد باید تلاش كنیم مابقی كار اما در قاعده‌ای منطقی و علمی، انجام شود.


به گزارش ایسنا، تقاطع غیرهمسطح وحدت، یكی از هفت تقاطع تایید و تصویب شده در سال‌ اول دولت نهم است كه قرار بود با مشاركت بین دولت و شهرداری شیراز در مسیر كمربندی این كلان‌‌شهر اجرا شود.از این هفت تقاطع غیرهمسطح تاكنون سه تقاطع اجرایی شده كه هنوز دو تقاطع آن كامل نیست و به بهره‌برداری نرسیده و اجرای چهارتقاطع دیگر هنوز آغاز هم نشده است.این در حالی است كه عمده مشكل كمربندی شیراز، ناایمن‌بودن این مسیر است كه بارها از سوی رسانه‌ها تذكر داده شد.

بخش دیگری از مشكل كمربندی شیراز، امنیت نا مناسب این مسیر به‌دلیل نبود روشنایی كامل است كه علی‌رغم پیگیری‌ها و تاكیدات انجام شده،‌ هنوز به‌شكل كامل و مناسب، اجرا نشده است.آخرین وعده برای اتمام دو تقاطع وحدت و خلیج فارس كه یكی در شرق و دیگری در غرب كلان‌شهر شیراز، در راستای روانسازی ترافیك تردد خودرو بر روی كمربندی، طراحی و اجرا شده است، آخر بهمن‌ماه سال 91 بود، حال آنكه اكنون شش ماه از این وعده نیز می‌گذرد و هنوز هم این پروژه تكمیل نیست!!

تقاطع وحدت، از جمله پروژه‌هایی است كه تكمیل نشدنش در زمان مقرر موجب ناكارآمد شدن چهار پروژه بزرگ و پر هزینه شهری در شیراز شده است.این تقاطع اگرچه مراحل نهایی را طی می‌كند و امكان انتقال ترافیك بر روی آن وجود دارد،‌اما به لحاظ زیباسازی هنوز نیازمند چندین ماه كار است.



دسته بندی : عمرانی ,
 

آخرین مطالب

» پروژه ( دوشنبه 4 مرداد 1395 )
» همزمان با چهارمین سالگرد شروع فعالیت شیراز۱۴۰۰، رونمایی از قالب جدید سایت و رسیدن آمار بازدید به ۲ میلیون نفر ( پنجشنبه 3 مرداد 1392 )
» عکاس شیراز۱۴۰۰ برندهٔ جایزه نفر دوم مسابقه عکاسی «ایران از نگاه شما» ( سه شنبه 1 مرداد 1392 )
» مجتمع ورزشی - تفریحی قدوسی ( سه شنبه 1 مرداد 1392 )
» آغاز عملیات اجرایی پارک ۶۰ هکتاری کوشک میدان ( سه شنبه 1 مرداد 1392 )
» دستاوردی دیگر از سازمان فضای سبز شهرداری شیراز: خشک شدن درختان خیابان های منوچهری و وصال ( سه شنبه 1 مرداد 1392 )
» آتش سوزی در کوه بمـــو ( دوشنبه 31 تیر 1392 )
» پل طبقاتی معالی آباد نماد توانمندی فنی – مهندسی شهر شیراز ( دوشنبه 31 تیر 1392 )
» پروژه های هدف ۹۶ شهرداری شیراز، چهره این شهر را متحول می كند ( دوشنبه 31 تیر 1392 )
» ویدئو : حماسه دوران (معرفی سرلشکرخلبان شهید عباس دوران در ۳۱ سالروز شهادتش) ( یکشنبه 30 تیر 1392 )
» گزارشی به مناسبت سالروز شهادت خلبان دلاور عباس دوران : عبور از خط سرخ آتش با دوران عاشقی ( یکشنبه 30 تیر 1392 )
» نگاهی بی طرفانه به وضعیت کنونی شیراز، از جهش عمرانی تا ضعف فرهنگ شهروندی ( جمعه 28 تیر 1392 )
» مجموعه ورزشی - تفریحی ضلع جنوبی پارک جنت ( پنجشنبه 27 تیر 1392 )
» گفت و گویی دوستانه با استاد امیر باقری، نقاش هنرمند شهرمان ( پنجشنبه 27 تیر 1392 )
» مروری کامل بر پروژه های عمرانی شیراز، قسمت اول : معرفی کلیه پروژه ها، از ابتدا تا آینده ( سه شنبه 25 تیر 1392 )
» واگذاری بخش دیگری از معادن شرق فارس به کرمان! آقایان مسئول از خواب بیدار شوید ( سه شنبه 25 تیر 1392 )
» راه حلی مناسب برای ساماندهی دستفروشان مواد غذایی ( دوشنبه 24 تیر 1392 )
» ویدئو : ایران ۳-۰ آلمان(لیگ جهانی والیبال) // بازی باشکوه شیران ایران ( شنبه 22 تیر 1392 )
» نمایش وعده های بی سرانجام مسئولان در کنار پیاده رو بلوار زند ( شنبه 22 تیر 1392 )
» با ادامه بی توجهی ها، خشک شدن باغ دوهکتاری در بلوار زند ( شنبه 22 تیر 1392 )